Tworzenie gier nie jest takie proste, jak się wydaje

12.08.2013 15:10 PC skomentuj
Tworzenie gier nie jest takie proste, jak się wydaje
Rozmawiamy z Łukaszem Gołdynem z Enitvare, polskiego indie studia, które tworzy swoją pierwszą grę – Stonerid, platformówkę 2D na PC.

Skąd pomysł, żeby robić gry?

Nikt z nas do tej pory nie miał styczności z tworzeniem "prawdziwych" gier, więc jest to nasze pierwsze podejście. Jesteśmy zwykłymi graczami. Gramy w rozmaite tytuły, od AAA po niezależne. Przyszedł jednak taki czas, gdy chcieliśmy czegoś więcej niż tylko grać. Postanowiliśmy spróbować stworzyć własną grę. Niewątpliwie istotny wpływ miały na nas inne produkcje niezależne np. Braid, czy World of Goo. Stwierdziliśmy, że jeśli małe, kilkuosobowe studia są w stanie robić ciekawe gry, to my również spróbujemy. Oczywiście okazało się, że to nie takie proste, jak nam się na początku wydawało.

Dlaczego sami robicie grę, a nie próbujecie dostać się np. do Techlandu czy Reality Pump?

Jeżeli ktoś chciałby stworzyć grę według własnego pomysłu, na swoich zasadach, to praca w firmie zajmującej się tworzeniem gier na to nie pozwoli. Można powiedzieć, że robimy tę grę dla sprawdzenia samych siebie. Dużym plusem takiego rozwiązania jest fakt, że dzięki temu nikt nam nie narzuca swoich rozwiązań i nie przyśpiesza tempa prac.

Czy marzy wam się wyjście z "podziemia"?

Pewnie, że fajnie byłoby wyjść z podziemia. Jednak żeby z niego wyjść, to trzeba najpierw tam być. My dopiero się do tego podziemia dokopujemy. Teraz jest to robienie gry w wolnym czasie, ponieważ w naszym przypadku inaczej się po prostu nie da, ale może kiedyś stanie się to dla nas pracą. Czas pokaże.

enitv01.jpg

Co zrobicie, jeśli gra, nad którą pracujecie okaże się niewypałem?

Na pewno ucieszy nas sam fakt ukończenia gry. Jeżeli gra nie spodoba się innym i okaże się niewypałem, to po prostu nie będziemy rozpoczynać kolejnego projektu. Mamy sporo pomysłów, które chciałoby się zrealizować, ale wiadomo, wymaga to sporych nakładów czasu i trochę pieniędzy. Jeśli jednak w przyszłości sytuacja okaże się sprzyjająca, to niewykluczone, że dalej będziemy zajmować się tworzeniem gier.

To może powiedz, co w ogóle tworzycie, bo jeszcze nie mieliśmy okazji przedstawić waszej gry naszym czytelnikom.

Stonerid to platformówka 2D napisana w XNA pod systemy Windows. Głównym bohaterem jest mały, kamienny stworek, którego zadaniem jest oczyszczenie pewnej góry z toksycznych substancji. Zadanie to będzie trudne ze względu na to, że w grze występują dwa równoległe światy. Polega to na tym, że można przełączać się między nimi w dowolnym momencie rozgrywki. Oczywiście nie jest to zawsze możliwe, ponieważ światy te nie są identyczne. Tam gdzie w jednym świecie chodzi sobie potwór w drugim może być ściana. Dwa światy dają nam sporo możliwości przy tworzeniu poziomów. Otworzenie drzwi wymaga znalezienia klucza, ale może on być umieszczony gdzieś w alternatywnym świecie, co dodatkowo komplikuje rozgrywkę. To oczywiście taki najprostszy przykład wykorzystania dwóch równoległych światów, możliwości jest znacznie więcej, co zresztą sprawia, że tworzenie kolejnych poziomów jest dla nas dość trudnym zadaniem.

enitv02.jpg

Skąd wziął się pomysł na tę grę?

Naszą pierwszą grą wcale nie miał być Stonerid. Początkowo mieliśmy kilka innych pomysłów. Jednak jakoś tak wyszło, że te pierwsze projekty dość szybko przestawały nam się podobać. Postanowiliśmy więc stworzyć grę platformową i po kilku miesiącach prac mieliśmy już grywalną wersję Stonerida, ale wtedy gra miała dość prostą mechanikę i jakościowo trochę kulała. Dlatego pozmienialiśmy sporo rzeczy i wprowadziliśmy nowe mechanizmy (np. dwa alternatywne światy w każdym levelu). Dzięki temu gra prezentuje się znacznie lepiej niż na początku.

Chcieliście od razu spróbować czegoś innego, czy po prostu uznaliście, że nie stać was na robienie gry TPP albo FPS-a? A może Was to w ogóle nie interesuje?

Nie myśleliśmy w ogóle o robieniu gry FPS, czy TTP. Jak już wcześniej wspomniałem, zainspirowały nas tytuły innych niezależnych twórców, co wyraźnie nam pokazało, że można stworzyć ciekawą i popularną grę w grafice 2D.

Czy myślisz, że mając na koncie taką grę jak Stonerid, możesz w przyszłości szukać pracy w dużej firmie? Chyba, że już nie jesteś tym zainteresowany.

Moja rola przy tworzeniu gry Stonerid polega głównie na tworzeniu poziomów. Wykorzystuję do tego celu dość rozbudowany edytor, napisany od podstaw przez naszego programistę. Czy umiejętność obsługi programu, którego nie używa nikt inny na świecie można uznać za atut przy szukaniu pracy? Nie wiem, ale oczywiście pewna wiedza i umiejętności dotyczące procesu tworzenia gry na zawsze pozostają w głowie. Praca w dużej firmie zajmującej się tworzeniem gier nie jest może moim wielkim marzeniem, ale nie powiem, że byłbym niezadowolony z takiej opcji.

Czy indie może w przyszłości stać się kolejnym mainstreamem?

Chyba nie. Na pewno gry indie umocnią swoją pozycję na rynku, ale nie ma co ukrywać, że bardzo często nie nadają się one dla mas. Jednak to nawet lepiej, że twórcy indie nie starają się kierować tylko potencjalnym zyskiem. Dzięki temu możemy grać w wiele ciekawych i nieszablonowych produkcji.

Ale jednak to tytuły pokroju Angry Birds odnoszą nieprawdopodobne sukcesy. Trudno mówić, że takie gry jak Let's Fish (czyli polskie Na ryby) nie są dla mas, jeśli gra w nie ponad 10 milionów ludzi. To core'owe konsolowe produkcje nie są dla mas.

Wynika to chyba z tego, że w dzisiejszych czasach grają już prawie wszyscy, niezależnie od wieku.
Mnogość platform do grania na pewno daje szanse grom indie, które szturmem zdobywają urządzenia mobilne i nie tylko. Jest sporo osób, które grają niewiele i w zasadzie nie tykają "poważnych" gier. Jeżeli więc w taki sposób spojrzymy na tę kwestię, to nieskomplikowane gry indie rzeczywiście mają sporą szansę na podbicie dużej części mainstreamowego rynku. Jednak przecież nie wszyscy przerzucą się na takie gry (to byłaby tragedia), dlatego też tytuły dla "hardkorów" muszą powstawać, ponieważ wielu graczy lubi wyzwania i nie preferuje prostych gier.

Jak według waszych obserwacji wygląda scena gier indie w Polsce?

Jeśli chodzi o polskich twórców gier indie, to widać, że jest na tym polu coraz większy ruch. Ogromny rozwój dystrybucji cyfrowej bardzo pomaga, bo w końcu każdy z nas może wydać własną grę. Polskie studia, nawet te jednoosobowe, mają wreszcie gdzie pokazać swoje gry, więc zapewne z roku na rok przybywać będzie świetnych tytułów.

enitv03.jpg

Lepiej mieć za sobą dużego wydawcę, wspomóc się crowdfundingiem, czy wydać grę własnym kosztem?

Nie mamy na tym polu żadnego doświadczenia, ale uważamy, że warto spróbować wydać grę własnym kosztem. Oczywiście w przypadku większych projektów jest to często niemożliwe. Dlatego dobrze, że wiele fajnych tytułów można wspomóc np. na Kickstarterze, bo inaczej nie mogłyby one w ogóle powstać.

A wy w jaki sposób finansujecie swój projekt?

Całość finansujemy sami.

Co aktualnie dzieje się ze Stonerid? Dawno nie było aktualizacji na waszej stronie i "fanpejdżu" na Facebooku.

Nadal pracujemy nad grą. Można powiedzieć, że już kończymy, ponieważ wykonaliśmy już około 85% całości. Aktualizacje były dawno, bo w zasadzie to taki był plan. Na pewnym etapie tworzenia gry zaczęliśmy wprowadzać sporo zmian i nie chcieliśmy na razie o tym pisać. Doszliśmy do wniosku, że lepiej zacząć pisać, gdy ukończymy sporą część gry, bo będzie na to więcej czasu i po prostu będzie, o czym pisać. Dlatego już niebawem zaczną pojawiać się nowe wpisy. Obecnie pracujemy nad ostatnimi poziomami dostępnymi w grze.

enitv04.jpg

To kiedy premiera i na jakich platformach?

W tym roku, na systemach Windows. Możliwe, że również na MacOS i Linux, ale tego nie możemy jeszcze potwierdzić.

Czy macie zamiar prowadzić jakąś akcję reklamową?

Na pewno damy znać o grze w pewnym miejscach, umieścimy materiały (screeny, gameplay, demo itd.) tam gdzie to możliwe i zobaczymy, co się stanie. Nie ma co ukrywać, nie mamy dużego doświadczenia w tej kwestii, więc będzie trzeba trochę pokombinować. Mamy nadzieję, że jeśli gra się spodoba, to być może sama się trochę zareklamuje.

Czego wam serdecznie życzę. Na koniec obowiązkowe pytanie - dystrybucja cyfrowa czy pudełka?

Oczywiście, że cyfrowa, ze względu na wygodę i ceny. Aczkolwiek tradycyjne, pudełkowe wydania gier mają swój niepowtarzalny klimat, którego "cyfrówki" w żaden sposób nie przebiją.

Dzięki za rozmowę!

Czytaj także:

Komentarze

Napisz komentarz
No photo
No photo ~Joseph Użytkownik anonimowy
~Joseph :
No photo ~Joseph Użytkownik anonimowy
Witam was Maniacy tworzenia gier! Dziś chciałbym zaprosić was na nowo powstałe forum o RPG Makerze. Pewnego dnia zrodził się w mojej głowie pomysł na spróbowanie stworzenia nowego forum. Bastion RM to strona poświęcona nie tylko RPG Makerowi, ale również zainteresowaniom osób tworzących scenową wspólnotę. Mam zamiar stworzyć coś w rodzaju połączenia "profesjonalizmu" (RPG Maker) i luźnych tematów. Dlaczego luźnych? A no dlatego, iż na mojej stronie pojawią się również działy poświęcone tytułom ze świata gier AAA, anime, mandze oraz Shoutbox. :) Forum jak na razie jest zlepkiem pustego kodu, kilka działów, tematów, ale mam nadzieję, że z waszą pomocą forum ożyje i zamieni się w miejsce spotkań zapaleńców dzielących te same zainteresowania. Sam w najbliższych dniach postaram się zająć wypozycjonowaniem strony, aby w prosty sposób mogli do nas trafić również nowi użytkownicy. Na koniec nie pozostaje mi już tylko wstawić link do forum, a oto i on ^@^ ht tp://bastionrm.pl/
11 mar 15 00:48
Liczba głosów:0
0%
0%
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Kryspus Użytkownik anonimowy
~Kryspus :
No photo ~Kryspus Użytkownik anonimowy
przełączanie między światami wygląda jakby monitor dostawał zwarcie, bez płynnych przejść ciężko będzie z tą grą. Popatrzcie na Giana Sisters - Teisted Dreams - gdzie przejsćia pomiędzy światami wyglądają bajecznie.
Chodź chyba bardziej wzorowaliście się "i wanna be the boshy" bo postać to chodzący pixel bez ruchu (mario się więcej ruszał, niż ten wasz klocek), no i pozom trudnośći wygląda na bardziej zbliżony do hardkorowego, chodz znowu jest dla takich graczy za łatwa.
Podsumowując jakiś entuziasta z hardkorowym zacięciem mógłby w to zagrać. Stawiając was na tle tych wyżej wymienionych tytyłów ( oczywiście nie ta kasa) to wydaje mi się, że nie wiele jest ludzi z puli pomiędzy casual a hardkor, który by zainteresowali się waszą grą.
Pisząc to chcę tylko pomóc i sami zdecydujecie czy się z tym zgadzacie.
13 sie 13 08:57
Liczba głosów:0
0%
0%
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Tommy9999pl Użytkownik anonimowy
~Tommy9999pl :
No photo ~Tommy9999pl Użytkownik anonimowy
Z całym szacunkiem dla chłopaków, ale moim zdaniem ta gra miałaby o wiele dłuższy żywot gdyby była w wersji na komórki. Wiadomo 2D na telefonach nadal jest bardzo popularne mimo potężnej konkurencji 3D a do tego długością pewnie by przebiła nie jedną platformówkę. Mimo wszystko to jest dobry poziom na wbicie się do branży gier :) Życzę powodzenia i trzymam mocno kciuki! (już są sine a co dopiero potem ;) )
12 sie 13 15:31 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Isabell Użytkownik anonimowy
~Isabell :
No photo ~Isabell Użytkownik anonimowy
Bardzo klimatyczna, piękna gra :) Z chęcią zagram jeśli wyjdzie kiedyś na Linuksa. Powodzenia!
13 sie 13 14:39
Liczba głosów:0
0%
0%
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~pas Użytkownik anonimowy
~pas :
No photo ~pas Użytkownik anonimowy
"Myślał indyk o niedzieli"..
12 sie 13 15:58 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
0%
100%
Link do tego komentarza:
ReklamaAutorzyPolityka PrywatnościRegulamin SerwisuCookiesUsługi IT