Pięć rzeczy, które powinny trafić do Diablo 4

5 rzeczy, których oczekuję od Diablo 4
Niewykluczone, że Blizzard zabiera się w końcu za produkcję kolejnej części Diablo i pewnie każdy z nas ma kilka pomysłów, nowości i usprawnień, które chciałby zobaczyć w Diablo 4. Oto nasze propozycje.

No to chyba oficjalnie zaczęło się wyczekiwanie na Diablo 4. Po tym, jak kilka dni temu gruchnęła wiadomość, iż Blizzard szuka game directora, który miałby "poprowadzić serię Diablo w przyszłość" wydaje się wysoce prawdopodobne, iż ruszają poważne przymiarki do produkcji "czwórki".

Oczywiście jest jeszcze jedna możliwość - może tu też chodzić o drugi dodatek do Diablo 3. Wydaje mi się to jednak mało prawdopodobne, bo jego debiut przypadłby pewnie na 2018 lub nawet 2019 rok. To chyba trochę za długi okres od premiery trzeciej odsłony. Pełnoprawna, czwarta część serii wydaje się o wiele bardziej realistyczna, szczególnie, iż trafi ona do nas prewnie dopiero za parę ładnych lat.

Warto też wspomnieć o jeszcze jednym fakcie. Z Blizzem pożegnał się już Josh Mosquiera, który czuwał nad marką Diablo, po tym jak te stanowisko opuścił Jay Wilson. I także z tego powodu bardziej prawdopodobne niż drugi dodatek jest Diablo 4, bo chodzi tu zapewne o świeży start serii już pod nowym okiem.

Nie da się też ukryć, iż "czwórka" będzie to jedną z najbardziej wyczekiwanych gier i na barkach nowego reżysera serii będą ciążyć gigantyczne oczekiwania fanów - szczególnie, że Diablo 3 dla wielu z nas okazało się sporym rozczarowaniem. Zastanówmy się zatem, co powinno zmienić się w kolejnej części gry.

1. Nowy, bardziej "trwały" system rozwoju postaci

Jedną z większych zagwozdek, jaką mieli twórcy Diablo 3 był system rozwoju postaci. Zmieniał się on parę razy i ostatecznie dostaliśmy swobodny, wręcz casualowy system, który moim zdaniem okazał się jedną z głównych bolączek gry. W Diablo 4 chciałbym zobaczyć trochę bardziej hardkorowy, "trwały" system rozwoju postaci.

Nie miałbym np. nic przeciwko powrotowi klasycznego drzewka umiejętności z Diablo II,  chociaż zdaję sobie sprawę, iż musiałoby być ono dostosowane do współczesnego rynku gier wideo. Może trzeba więc połączyć świat casuali i hardcorów i np. dać nam nieograniczoną liczbę resetowania punktów umiejętności na normalnym poziomie trudności i stopniowo ją pomniejszać na wyższych poziomach wtajemniczenia?

Diablo 4 Skill TreeKto wie, może klasyczne "skill tree" zaliczy w "czwórce" wielki comeback?

W każdym razie Blizzard musi tu coś wymyślić, tak aby zachęcać nas do tworzenia nowych postaci, oraz o wiele ciekawszych i bardziej kreatywnych buildów niż w Diablo III. Twórcy "czwórki" muszą po prostu trafić w gusta nie tylko "niedzielnych" graczy, ale i bardziej hardkorowych fanów hack'n'slashów. Chcę tu zatem zobaczyć o wiele więcej głębi na czele z wyrzuceniem fatalnego pomysłu skalowania siły danej umiejętności z siłą naszej broni. To była po prostu kretyńska idea.

2. Realistyczny artstyle

Ktokolwiek wyznaczał artystyczną wizję Diablo III musiał być wielkim fanem azjatyckich klimatów. Widać to m.in. w projektach pancerzy, broni, ba, nawet niektóre umiejętności wyglądają jak żywcem wyjęte chociażby z Dragonballa (np. Barbarzyńca używający zdolności Gniew Berserkera).

"Trójka" jest zresztą ogólnie rzecz biorąc niezwykle kolorową grą z wysoce nierealistycznym stylem grafiki. Reaper of Souls próbował to trochę zmienić, ale z oczywistych względów nie mogło się to w stu procentach udać. Chciałbym, aby w Diablo 4 Blizzard postawił zatem na bardziej stonowaną, realistyczną grafikę nawiązującą stylem raczej do pierwszej i drugiej części. Ten wybór będzie moim zdaniem jedną z kluczowych decyzji dotyczących Diablo 4 i mam nadzieję, że nowy reżyser serii nie pójdzie tu śladem Diablo 3, Overwatch czy Heroes of the Storm.

Diablo 4 ArmorsTo jeszcze Diablo czy już Power Rangers?

3. Lepiej poprowadzona opowieść

Powiedzmy sobie szczerze - pewnie niewiele osób spodziewa się od Diablo jakiejś wysublimowanej historii. To w końcu gra hack'n'slash i jej siła ma opierać się na czymś innym, niż fabuła godna Gry o Tron. Nie zmienia to jednak faktu, iż chcemy dostać ciekawie poprowadzoną opowieść. Nawet niezbyt interesującą historię można przecież zaprezentować w taki sposób, iż nie będzie ona wywoływać zgrzytania zębów i liczę na to, że w Diablo 4 będzie z tym zdecydowanie lepiej niż w "trójce".

Dobrym przykładem jest tu ponownie Diablo II. Fabuła sequela nie była jakoś wyjątkowo porywająca, ale sposób jej przedstawienia - absolutnie mistrzowski. Pewnie dlatego, że nie było tam tak żałośnie napisanych postaci, jak Azmodan czy Maghda, a fabuła nie raziła głupotą.

4. Ciekawsza "itemizacja"

Główny reżyser Diablo 4 stanie przed nie lada wyzwaniem - zaprojektowaniem ciekawej itemizacji, która jest jedną z największych słabostek "trójki". W tym aspekcie Diablo 2 i Diablo 3 dzieli prawdziwa przepaść i musimy trzymać kciuki, aby w Diablo 4 została ona zasypana.

Nowa itemizacja będzie zresztą kluczem do powodzenia tej gry i spełnienia wszystkich naszych oczekiwań. To także ona w dużej mierze zdecyduje o żywotności "czwórki", bo bez ciekawych przedmiotów nikomu nie będzie chciało się ich szukać. Zadanie nie będzie zatem łatwe, ale z drugiej strony - czy jest ono faktycznie aż tak trudne? Blizzard może przecież podpatrzeć udane rozwiązania z Diablo II, na rynku jest też przecież kapitalne Path of Exile, które również może się pochwalić się niezwykle ciekawą itemizacją.

Diablo 4 ItemsFatalna, nudna itemizacja z "trójki" nie ma prawa się powtórzyć w Diablo 4

Nic zatem nie stoi na przeszkodzie, aby ekipa Zamieci skorzystała z pomysłów obu tych gier, lub przynajmniej poszukała w nich inspiracji.  Zresztą, ta firma jest znana z tego, że bierze najlepsze rozwiązania z innych tytułów, jeszcze je ulepsza i wprowadza do swoich produkcji. Oby w przypadku Diablo 4 było tak samo.

5. Implementacja najlepszych pomysłów z Diablo III

Nie ukrywam, że chciałbym, aby przy Diablo 4 Blizzard w przeważającej części odciął się od rozwiązań z Diablo 3, ale mam też nadzieję, że kilka pomysłów z tej gry nie zostanie zapomnianych. W końcu "trójka" to również kilka ciekawych rozwiązań, od których na pewno nie warto uciekać. Na czoło wysuwa się tu tryb przygodowy, czyli alternatywny sposób wbijania poziomów. To bez wątpienia jedno z najfajniejszych rozwiązań w Diablo III i warto je zachować.

Kolejny ciekawy pomysł to Szczeliny Nefalemów, chociaż uważam, że akurat w tej kwestii jest jeszcze sporo do poprawy. Nie zmienia to faktu, iż koncept losowo generowanych, zamkniętych map dla postaci na maksymalnym poziomie to świetna idea i warto znowu z niej skorzystać. Oraz oczywiście odpowiednio ją podrasować.

Diablo 4 Adventure ModeTryb przygodowy to raczej pewniak do pojawienia się w kolejnej części

Na koniec zostawiłem sobie pewne marzenie związane z Diablo IV. Otóż marzy mi się powrót do serii Davida Brevika, który jest ojcem tej serii i wyznaczył kierunek, w jakim podążyła jej pierwsza i przede wszystkim druga część. Nie wiem czy jego powrót do Blizzarda jest w ogóle możliwy, w końcu Brevik założył niedawno własne studio developerskie, ale jeśli kiedykolwiek miałby on znowu dłubać przy serii Diablo, to teraz jest ku temu idealna okazja. Szanse są pewnie bliskie zera, ale hej pomarzyć można, prawda?

W każdym razie nowego reżysera Diablo czeka trudne, ale też niesamowicie ekscytujące zadanie. W końcu wyznaczanie kierunku dla tak kultowej serii, to dla wielu osób w branży zapewne praca marzeń. Życzymy więc powodzenia i trzymamy za Blizzarda kciuki - nie spartolcie tego!

Komentarze

Napisz komentarz
No photo
No photo ~Bohnart Użytkownik anonimowy
~Bohnart :
No photo ~Bohnart Użytkownik anonimowy
Akurat itemizacja i modyfikacja skilli w przedmiotach legendarnych była fajnym pomysłem. Na pewno o niebo lepszym niż znane z diablo 30str, max vit, eni. Koniec buildu. To była dopiero żenada. Diablo 3 miało przynajmniej w ostatnim czasie po kilka grywalnych buildów na klase postaci, a przedmioty modyfikujące skille zachęcały do polowania na konkretne świecidełka.

Co do drzewka umiejętności- pełna zgoda. Warto tutaj zatrzymać się nad statystykami które obecnie są dodawane od tak. Może odpowiednie skille poza odpowiednim poziomem powinny wymagać pewnych statystyk (jak w klasycznych grach np z rodziny D&D), bądź odblokowywać dodatkowe modyfikacje w samych umiejętnościach. Czasy klikania w plusik i dodawania cyferek są już za nami, same w sobie wspominam je bardzo miło (ah klasyczne rpg i tabelki) ale to jednak trochę mało na dziś.

Co do stylu graficznego. Mam nadzieję. Pod newsem z owym angażem sam o tym pisałem. Niestety, gry z ,,rodziny'' Blizza mają jeden styl od lat. Beznadziejny maksymalnie, wybijający z klimatu (zwłaszcza w Diablo), głupkowaty, niepraktyczny, bajkowy, przerysowany i śmieszny. Ma też dwie zalety z których Blizz pewnie nie będzie chciał rezygnować. Wolno sie starzeje i jest już marką samą w sobie produktów z ich serii. Z wciąż wspieranym HotS jadącym na tym samym poziomie możemy się spodziewać więcej Leoryko-Hulków i Naramienników-Zerwiłbów.

Co do prowadzonej opowieści to się zgadzam. Historia o drodze na wschód była prosta jak budowa cepa a miała w sobie nutkę tajemnicy. Obserwowanie śladów bytowanie Diablo w Tristram i Lut Gholein, niszczącego wpływu Mefisto na Kurast i jego radę miało sporą przewagę nad 3cią częścią gry. Czemu to akt 4 był najmniej ciekawy? Bo to był koniec na dopowiadanie sobie czegokolwiek, wcześniejsze akty pokazywały wpływy Złych, nie ich samych. To jest dobra narracja. To jest odpowiedni kierunek w świecie gdzie nic nas już nie straszy. Zostawić miejsce na domysły graczom.
A jak dostaniemy kolejną motylko-morderczynię w świecie kreowanym na posępny to świadczyć będzie o dziadowskim projektowaniu postaci w grze.

Bardzo fajny artykuł, dzięki! Miło było się do niego odnieść.
4 lip 16 20:28 | ocena: 71%
Liczba głosów:14
71%
29%
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Toporek Użytkownik anonimowy
~Toporek :
No photo ~Toporek Użytkownik anonimowy
Niech zmienią ten beznadziejny silnik. To już darmowy Path of Exile wygląda lepiej. Blizzard idzie po najmniejszej lini oporu, dlatego Diablo 3 wygląda jak kreskówka dla dzieci zamiast mroczny hack n slash.
5 lip 16 09:00 | ocena: 88%
Liczba głosów:8
88%
13%
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Stegin Użytkownik anonimowy
~Stegin :
No photo ~Stegin Użytkownik anonimowy
A ja bym chciał znowu móc zagrać nekromantą :)
5 lip 16 10:13 | ocena: 100%
Liczba głosów:7
100%
0%
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~LittleOne Użytkownik anonimowy
~LittleOne :
No photo ~LittleOne Użytkownik anonimowy
a co byscie powiedzieli na powrot do rozdawania statystyk ale z uwzglednieniem nowego rozwiazania do noszenia itemow. barbarzynca na przyklad do noszenia lepszych itemow potrzebowalby jak najwiecej sily, czarownik inteligencji, chodzi mi o to ze rozdawanie statystyk nie jest zle, jesli nie ma z gory okreslonych wartosci jakie trzeba rozdac. dobrze by bylo gdyby mozna bylo zresetowac te statystyki, ale oczywiscie nie za darmo. mozna by bylo dodac jakis przedmiot ktory ma % dropu z bossa, czy trashu i uzycie go resetuje statystyki.
podobnie z talentami, drzewko umiejetnosci jest dobrym rozwiazaniem, ale jesli nie ma z gory ustalonego jednego wlasciwego buildu i schematu jak grac. tu rowniez przydalaby sie mozliwosc resetu talentow
kolejna sprawa ma sie do broni i ogolnie itemow. mi na przyklad kompletnie nie pasuje klimatem czarownik w zbroi plytowej z toporem. dobrym rozwiazaniem jest zrobic to tak, aby do noszenia itemow pasujacych klasowo, lub do danego buildu byla wymagana statystyka odnosnie do danej klasy (barbarzynca sila, mnich zrecznosc, czarownik inteligencja)
11 wrz 16 10:41 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Arcziwment Użytkownik anonimowy
~Arcziwment :
No photo ~Arcziwment Użytkownik anonimowy
Mroczna grafika + muzyka, losowo generowane mapy, poziomy, sezony w których za każdym razem dodawane są jakieś smaczki, nowe cele, archievmenty, system skilli (gemów), umiejętności pasywnych jak PoE co pozwala na spore urozmaicenie w buildach. Handel, grywalny tryb PvP w jakieś opcji jak Mu Online, bitwy klanowe o jakieś rzeczy, które w dają czasowe bonusy dla uczestników zwycięskiego klanu. Niech to nawet będzie 5% więcej expa na 2-3 dni i.. chyba tyle. Byłbym już mega usatysfakcjonowany po takich zmianach.
5 lip 16 07:42 | ocena: 67%
Liczba głosów:3
67%
33%
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~mac Użytkownik anonimowy
~mac :
No photo ~mac Użytkownik anonimowy
Myślę, że lepszym pomysłem od nowego diabełka bedzie remaster 2 części na współczesne komputery
4 lip 16 17:43 | ocena: 60%
Liczba głosów:15
60%
40%
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~lol Użytkownik anonimowy
~lol :
No photo ~lol Użytkownik anonimowy
Diablo 3 sporym rozczarowaniem? :o bawiłem się przednio. Gra wciągnęła mnie na całe tygodnie. Chciałbym żeby 4 była podobna.
5 lip 16 11:54 | ocena: 56%
Liczba głosów:9
56%
44%
| odpowiedzi: 1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Gremlin Użytkownik anonimowy
~Gremlin :
No photo ~Gremlin Użytkownik anonimowy
bla bla bla stare Diablo było lepsze...
Po cholerę pisać takie coś? Grałem we wszystkie części Diablo i uważam 3 część za równie dobrą co pozostałe. Autorowi proponuję wrócić do 2 części a nie raczyć wszystkich opowieściami o swojej hardcorowości...
4 lip 16 20:37 | ocena: 59%
Liczba głosów:32
41%
59%
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Fan Użytkownik anonimowy
~Fan :
No photo ~Fan Użytkownik anonimowy
Odpowiedni balans, możliwość budowania postaci na kila sposobów, i przede wszystkim trade miedzy graczami (tego mi najbardziej brakowało w d3) Ponadto musieli by jeszcze wykombinować jakiś ciekawy endgame żeby sie tak szybko nie nudziło jak sie juz oklepie fabułę.
4 lip 16 20:55 | ocena: 100%
Liczba głosów:4
100%
0%
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Diablo Użytkownik anonimowy
~Diablo :
No photo ~Diablo Użytkownik anonimowy
Na razie blizz dał ogłoszenie, o pracę nad grą w uniwersum Diablo. Kompletnie nie wiemy, o jaką grę dokładnie chodzi, ani kiedy powstanie o ile w ogóle. A już pierdiliard głupich tekstów o tym, że Diablo 4 powstaje...
5 lip 16 00:15 | ocena: 67%
Liczba głosów:3
67%
33%
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Przeprosiny Użytkownik anonimowy
~Przeprosiny :
No photo ~Przeprosiny Użytkownik anonimowy
1.Przeprosiny.2.Przeprosiny.3.Przeprosiny.4.Przeprosiny.5.Przeprosiny i zwrot kasy za oszustwo jakim były filmy promujące arenę. Ta firma nie zobaczy ode mnie ani grosza.
5 lip 16 17:10 | ocena: 80%
Liczba głosów:5
20%
80%
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~asdf Użytkownik anonimowy
~asdf :
No photo ~asdf Użytkownik anonimowy
System skilli jest perfekcyjny. W d2 i tak wszyscy biegali na tych samych oklepanych buildach.
5 lip 16 06:22 | ocena: 60%
Liczba głosów:5
60%
40%
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~McDohl Użytkownik anonimowy
~McDohl :
No photo ~McDohl Użytkownik anonimowy
Mogliby dać oryginalne soundtracki z diablo 1 i 2 :p
5 lip 16 08:36 | ocena: 50%
Liczba głosów:4
50%
50%
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Son Goku Użytkownik anonimowy
~Son Goku
No photo ~Son Goku Użytkownik anonimowy
do ~lol:
No photo ~lol Użytkownik anonimowy
5 lip 16 11:54 użytkownik ~lol napisał
Diablo 3 sporym rozczarowaniem? :o bawiłem się przednio. Gra wciągnęła mnie na całe tygodnie. Chciałbym żeby 4 była podobna.
Ja mam nadzieje że ; diablo 4 Nie bedzie miało stałego łącza , do netu .
18 lip 16 12:11
Liczba głosów:0
0%
0%
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Farnham (you drink water ???? lol) Użytkownik anonimowy
~Farnham (you drink water ???? lol) :
No photo ~Farnham (you drink water ???? lol) Użytkownik anonimowy
Klasyka, to Diablo 1. Potem to już odgrzewany kotlet ;) Jak znowu będą te same wątki i scenariusz jak 2->3 to słabo...
8 lip 16 21:02
Liczba głosów:0
0%
0%
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~DNA Użytkownik anonimowy
~DNA
No photo ~DNA Użytkownik anonimowy
do ~lol:
No photo ~lol Użytkownik anonimowy
5 lip 16 11:54 użytkownik ~lol napisał
Diablo 3 sporym rozczarowaniem? :o bawiłem się przednio. Gra wciągnęła mnie na całe tygodnie. Chciałbym żeby 4 była podobna.
co to są tygodnie jeśli chodzi o taką gre... w diablo II grało się LATAMI (sam spędziłem 8 lat przy D2) a w trójkę zagrałem raz i zrezygnowałem...
5 lip 16 14:10 | ocena: 71%
Liczba głosów:7
71%
29%
Link do tego komentarza:
Tomasz Mileszko Tomasz Mileszko
Tomasz Mileszko
Tomasz Mileszko Tomasz Mileszko
do ~Hirek:
No photo ~Hirek Użytkownik anonimowy
4 lip 16 17:46 użytkownik ~Hirek napisał
A gdzie jest PvP ?
Ja jestem graczem PvE, sorry :P
4 lip 16 17:57 | ocena: 71%
Liczba głosów:7
71%
29%
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Hirek Użytkownik anonimowy
~Hirek :
No photo ~Hirek Użytkownik anonimowy
A gdzie jest PvP ?
4 lip 16 17:46 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
0%
100%
| odpowiedzi: 1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~realista Użytkownik anonimowy
~realista :
No photo ~realista Użytkownik anonimowy
diablo 4 za 8....5.....oby 3 lata
4 lip 16 17:29 | ocena: 100%
Liczba głosów:4
100%
0%
Link do tego komentarza:
ReklamaAutorzyPolityka PrywatnościRegulamin SerwisuCookiesUsługi IT